Dersin Adı | Kültürlerarası Hemşirelik |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 410 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrenciler kültürün sağlık üzerine etkilerini, kültürlerarası hemşirelik modellerinin kullanımını, kültürel yeterliliğin hemşirelik eğitimi ve uygulamasına entegrasyonu ile farklı kültürlere uygun hemşirelik bakımı verebilmeyi öğrenmeleri amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, sağlık, hastalık ve kültür kavramı, sağlık ve hastalığı etkileyen kültürel faktörleri, din sağlık ve kültür ilişkisini, kültürlerarası hemşireliğin tanımı, amacı, önemi ve tarihsel gelişimini, kültürel yeterlilik ve gelişim sürecini, kültürlerarası hemşirelik modellerini ve kullanım alanlarını, Dünya’daki farklı kültürleri, Türkiye’de farklı kültürleri ve sağlık yaklaşımlarını, Türkiye’de kültürel çeşitliliği ve sağlık uygulamaları konularını kapsar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı Sağlık ve Kültür Etkileşimi | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. ss:101-102. |
2 | Sağlığı ve Hastalığı Etkileyen Kültürel Faktörler | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). ss:102-104 Barutçugil İ. (2011). Kültürlerarası Yönetim, Kariyer Yayıncılık, İstanbul, ss: 46-54 |
3 | Din, Kültür ve Sağlık İlişkisi | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). ss:104-105 |
4 | Transkültürel Hemşirelik | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). ss:103. |
5 | Kültürel Değerlendirme | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). ss:107-110 |
6 | Kültürel Değerlendirmede Bileşenlerin Seçimi | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). ss:110-112 |
7 | Kültürlerarası Hemşirelik Modelleri | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). ss:108-110 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kültürel Yeterlilik Kültürel Yeterliliğin Geliştirilmesi | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). ss:105-103 |
10 | Kültürel Uygulama | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). ss:112-115 |
11 | Türkiye’de Farklı Kültürler ve Sağlık Yaklaşımları | Barutçugil İ. (2011). ss: 75-80 |
12 | Türkiye’de Kültürel Çeşitlilik ve Sağlık Uygulamaları | Barutçugil İ. (2011). ss: 75-80 |
13 | Dünya Kültürleri ve Sağlık Uygulamaları -I | Barutçugil İ. (2011). ss: 54-74 |
14 | Dünya Kültürleri ve Sağlık Uygulamaları -II | Barutçugil İ. (2011). ss: 54-74 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
| |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 30 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 22 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve yeni yaklaşımları takip eder. | X | ||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser, bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları izler ve kendini geliştirme sorumluluğunu sürdürür. | |||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | X | ||||
6 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip ve hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak mesleki platformlarda yerini alır. | |||||
7 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | |||||
8 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | X | ||||
9 | Araştırma sonuçlarının uygulanabilirliğini değerlendirebilir, hemşirelik uygulamalarında kullanabilir, yeni problem alanları belirleyebilir ve eleştirel düşünebilir. | |||||
10 | Hemşirelik alanında verilerin toplanması, yorumlanması, girişimlerin uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hemşirelik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest